Dieta na trądzik

Najlepszym sposobem na walkę z uporczywymi pryszczami jest dieta na trądzik.

Dobrze opracowana dieta opiera się na poprawie stanu zdrowia całego organizmu, dlatego od niej powinniśmy zacząć.

Prawidłowe odżywianie ma duże znaczenie także w przypadku trądziku różowatego czy hormonalnego.

Czy odżywianie ma wpływ na stan skóry

Prawidłowa, dobrze zbilansowana dieta to podstawa dobrego funkcjonowania całego organizmu. Ma ogromny wpływ na stan skóry, włosów i paznokci.

Piękna skóra wymaga dostarczenia organizmowi właściwych ilości witamin i minerałów, a także budującego ją białka (chodzi tu o stymulację produkcji kolagenu i elastyny).

Dla zdrowia skóry szczególne znacznie mają tzw. witaminy młodości i urody – A, E i K, a także witaminy z grupy B oraz mikroelementy, zwłaszcza stosunkowo rzadko występujący w pożywieniu cynk.

Konieczne jest także prawidłowe nawodnienie. Nawodnienie wewnętrzne to jeden z najważniejszych czynników dobrego wyglądu naskórka – nie zastąpią go żadne kremy nawilżające.
Ponadto woda pełni w organizmie funkcje transportowe, umożliwiając dostarczanie do skóry składników odżywczych oraz oczyszczanie organizmu przez usuwanie z niego toksyn.

Wśród składników pożywienia wyróżnia się także składniki szkodliwe i niepolecane, niekorzystne dla stanu zdrowia i skóry.
Są to przede wszystkim substancje chemiczne takie jak konserwanty, a także nadmiar tłuszczy i cukrów.

Prawidłowo opracowana dieta na trądzik wymaga więc uwzględnienia w jadłospisie składników korzystnych dla zdrowia skóry i eliminację z niego składników szkodliwych.

Dieta na trądzik – Czego unikać?

Przy cerze trądzikowej należy unikać pokarmów powszechnie kojarzonych jako tuczące, pozbawione wartości odżywczych i niekorzystnie wpływających na stan zdrowia.

Co zatem powinniśmy wyeliminować z naszych dotychczasowych nawyków żywieniowych?

  • Niekorzystne dla skóry trądzikowej są przede wszystkim produkty wysoko przetworzone, a także ostre przyprawy. Mamy tu na myśli: pieprz, ostra papryka, papryka chili. Zawierają one wiele substancji podrażniających skórę, a podrażnienia i stany zapalne oznaczają wzmożone wydzielanie sebum.
  • Do substancji drażniących należą przede wszystkim konserwanty, ale także sztuczne barwniki, wzmacniacze smaku i zapachu. Tu można wspomnieć napoje gazowane i kolorowe w tym również soki.
  • Przy trądziku unikać należy słodyczy, w tym zwłaszcza czekolady i wszelkich produktów żywnościowych z dodatkiem czekolady lub kakao. Cukier i czekolada stymulują pracę gruczołów łojowo-tłuszczowych. W zamian słodkich przekąsek warto wpleść owoce, orzechy, suszoną żurawinę, pestki dyni.
  • Prócz potraw z dużą zawartością cukru, niekorzystnie na stan zdrowia cery trądzikowej wpływa żywność z wysoką zawartością tłuszczu i soli (warto całkowicie wyeliminować sól z diety – ma ona silne działanie prozapalne). Aby dania dobrze smakowały nie musimy używać soli bo w zastępstwie mamy do wyboru dużo ziół, które nadają potrawom doskonałego smaku. Do wyboru mamy: oregano, rozmaryn, tymianek, bazylia.
  • Substancje stymulujące to również alkohol, tytoń i inne używki – przy trądziku należy unikać więc napojów alkoholowych. Wyjątek można uczynić dla dobrej jakości piwa, zawierającego korzystnie oddziałujące na skórę drożdże i wiele witamin z grupy B.
  • Istnieją też specyficzne, mniej znane produkty, które silnie pobudzają wydzielanie sebum. Należą do nich owoce morza (zwłaszcza krewetki i ostrygi), niektóre algi oraz ocet.

Unikać należy więc słodyczy, potraw typu fastfood, dań gotowych, słonych przekąsek, napojów gazowanych typu cola i potraw smażonych.

Dobrze dobrana dieta przeciwtrądzikowa poprawia funkcjonowanie organizmu jako całości, może być także dietą odchudzającą, zatem przyniesie nam wiele korzyści.

Dieta na trądzik – Co jeść?

  • Dieta na trądzik pospolity opiera się przede wszystkim na prawidłowym nawodnieniu organizmu. Powinniśmy pić co najmniej litr wody dziennie, a w okresie letnim więcej niż dwa litry.
  • Duże ilości karotenu czyli wit. A zawiera marchewka – szklanka soku marchewkowego zaspokoi dzienne zapotrzebowanie na witaminę A. Poprawia ona elastyczność i koloryt skóry. Warto jeść także inne żółte i czerwone warzywa oraz pietruszkę i szpinak.
  • Witamina E. Możemy ją znaleźć w pestkach dyni i słonecznika. Witamina ta jest odpowiedzialna za regenerację nowych komórek. Zawarta jest także w orzechach, które wpływają korzystnie na pamięć i koncentrację oraz ułatwiając naukę.
  • Błonnik znajdziemy w jabłkach, jagodach, awokado, pietruszkach, fasoli, kaszach i otrębach. Błonnik jest bardzo ważnym elementem pożywienia. Oczyszcza organizm ze szkodliwych toksyn, które często szukają ujścia w postaci pryszczy.
  • Witamina B, która znajduje się w jajkach, orzechach, roślinach strączkowych i pestkach pomaga w procesie gojenia się ran i blizn powstałych po pryszczach. Warto dodać, że czynnikiem wpływającym na występowanie trądziku jest również stres. Dlatego w diecie nie powinno zabraknąć produktów zawierających magnez i witaminę B2.
  • Duże znaczenie dla walki z trądzikiem ma cynk, który bardzo korzystnie wpływa także na stan włosów i paznokci. Cynk zmniejsza stany zapalne towarzyszące trądzikowi. Jest to niestety minerał rzadko występujący w pożywieniu. Większe ilości cynku możemy znaleźć w orzechach, grzybach, jajkach i niektórych zbożach (powinno być to jednak zboże pełne, a więc kasze i chleb razowy).
  • Innym rzadkim mikroelementem korzystnym dla skóry jest selen. Zawierają go podroby (zwłaszcza wątróbka), żółtka jaj, niektóre orzechy oraz tłuste ryby (np. łosoś).

Co stosować poza dietą na trądzik

Prawidłowa dieta to podstawa kuracji przeciwtrądzikowej.

Zdrowe odżywianie to jednak nie wszystko. Zwłaszcza gdy chodzi o trądzik różowaty dieta nie jest w pełni wystarczającym środkiem leczniczym.

Konieczna w walce z trądzikiem jest oczywiście codzienna higiena twarzy. Kosmetyki należy natomiast dobierać ostrożnie – większość z nich jest zbędna dla młodej skóry, ograniczmy się więc do łagodnych środków myjących i nawilżających.

Pomocne może okazać się także stosowanie właściwie dobranych kosmetyków, produktów farmaceutycznych, terapii naturalnych i środków ziołowych. Należą do nich tabletki ziołowe o odpowiednim składzie, takie jak Derminax, Nonacne czy Royal Skin 500. Warto je wypróbować, gdyż w swoim składzie zawierają wyciągi z wielu ziół, które trudno byłoby nam zgromadzić i przygotować samodzielnie w domu.

Skutecznym sposobem na złagodzenie objawów trądziku są okłady z przygotowanych i ostudzonych naparów z ziół takich jak rumianek, nagietek aloes.

Pamiętajmy, że w przypadku terapii naturalnych istotna jest systematyczność i cierpliwość.

Podsumowanie

Trądzik młodzieńczy i trądzik różowaty do choroby przewlekłe, trudne do wyleczenia. W walce z nimi największe znaczenie ma systematyczność. Konieczna może okazać się zmiana całego trybu życia, w tym zmiana diety.

Nie ma w tym jednak niczego strasznego: nie chodzi tu przecież tylko o walkę z trądzikiem, chodzi tu o dobre samopoczucie i zdrowie całego organizmu.

 

 

Zostaw swoją opinię

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *